Laure Verchère, photographies Laziz Hamani, Antiquaires. Le marché aux Puces de Paris, Assouline, Paris 2010 (immagine dal link) |
Uno dei posti che più amo a Parigi e nel mondo in generale è il suo mercatino delle pulci.
Più che mercatino un vero e proprio quartiere direi, che ospita sia semplici banchetti adibiti alla bell'e meglio da appassionati o semplici affaristi, che negozi di antiquariato più prestigiosi e rinomati.
Vi è poi una categoria all'interno de Le Puces che spicca in particolare e che attira la maggior parte del pubblico da tutta Europa: quella degli "allestitori di meraviglie", quasi scenografi improvvisati che nelle loro baracche ricreano veri e propri mondi d'altri tempi, accostando ad esempio un mobile Regency a quadri del Novecento, vasi Ming, bambole rotte dall'aria inquietante e abiti Chanel. Il tutto magistralmente illuminato da luci giuste e accompagnato da vecchie musiche jazz fatte girare dal grammofono. Una delizia per gli occhi che lascia il pubblico senza parole.
Ora questi universi, la cui riproduzione è solitamente vietata anche al turista giapponese più scaltro e insistente, sono stati raccolti in questo bellissimo libro regalatomi a Natale da mio fratello. L'unico che mi sopportava - e si meravigliava con me - nel corso dei lunghi pellegrinaggi in questo luogo favoloso, quasi mai alla ricerca di qualcosa in particolare, ma piuttosto con la voglia di venire affascinati da un mondo che non esiste più.
One of the places in Paris I love most, and in the world in general, is its Marché aux Puces.
More a town I could say, than a District, which hosts both small shops held by simple dealers or appassionated both more renowned and prestigious real antiquarians.
But there is also a third category that attracts the main part of the visitors from Europe: the one of the "creators of magnificences", almost improvized scenographers who in their hovels create real old-taste places, putting together, say, a Regency furniture with XX century pictures, Ming vases, scaring broken dolls and Chanel suits. All masterly illuminated by right lights and accompagned with old jazz music from the gramophone. A delicious place that leaves all without words.
Now these worlds, whose reproduction is forbidden even to the most insisting Japanese tourist, are brought together in this great book I've received from my brother for Christmas. The only one that tolerated me - and enjoyed with me - during long pilgrimages across Le Puces. Almost never looking for something specific but always with the desire of being fascinated by a world that doens't exist anymore.
One of the places in Paris I love most, and in the world in general, is its Marché aux Puces.
More a town I could say, than a District, which hosts both small shops held by simple dealers or appassionated both more renowned and prestigious real antiquarians.
But there is also a third category that attracts the main part of the visitors from Europe: the one of the "creators of magnificences", almost improvized scenographers who in their hovels create real old-taste places, putting together, say, a Regency furniture with XX century pictures, Ming vases, scaring broken dolls and Chanel suits. All masterly illuminated by right lights and accompagned with old jazz music from the gramophone. A delicious place that leaves all without words.
Now these worlds, whose reproduction is forbidden even to the most insisting Japanese tourist, are brought together in this great book I've received from my brother for Christmas. The only one that tolerated me - and enjoyed with me - during long pilgrimages across Le Puces. Almost never looking for something specific but always with the desire of being fascinated by a world that doens't exist anymore.
Immagini dal libro |
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