Terisio Pignatti [a cura di], Veronese. L'opera completa, 2 voll., Alfieri, Venezia 1976 (immagine dal link) |
La mia professoressa di storia dell'arte diceva sempre: "Sono bellissimi ma nessuno li legge né li piglia" riferendosi ai grossi e pesantissimi libroni realizzati in occasione di mostre personali o ricognizioni storiche dell'opera di un dato artista.
Seppure ci appaiono invitanti dal punto di vista della qualità delle immagini e del contenuto, la loro mole è talmente ingestibile che finiamo per abbandonarli negli scaffali delle librerie dove li troviamo in vendita.
Alcuni, poi, nonostante ad un occhio inesperto sembrino "di valore" soltanto perché sono belli e grossi, non arrivano a raggiungere le stime che ci aspetteremmo. Del resto come a tutti i libri di antiquariato ad ognuno è affidata una precisa valutazione.
Nel caso dei cataloghi d'arte è data soprattutto dall'importanza che questo ricopre in termini storico-artistici.
Un esempio: di libri sul pittore veneziano Paolo Veronese (1528-1588) ne abbiamo a bizzeffe. Cataloghi di mostre, saggi, studi, ecc. ma solitamente soltanto un paio di questi è da ritenersi valido ai fini di comprenderne l'opera e da cui lo studioso di storia dell'arte non potrà prescindere.
E nel caso di Veronese sono quelli scritti dallo studioso Terisio Pignatti (ad esempio quello qui proposto, valutato sui 200-300 euro), che fin dagli anni Settanta ha studiato attentamente l'opera del veneziano.
Infatti i libri d'arte maggiormente valutati solitamente sono quelli scritti dal più esperto studioso dell'artista o quelli che coprono l'intero corpus della sua opera.
Questi, dunque, saranno i parametri di cui avvalersi nel valutare un testo d'arte. Tenendo ben conto che la sua stima non è stabilita dal peso...
My professor always use to say: "They're beautiful but nobody reads them nor take them", referring to those huge and heavy books usually realized on the occasion of solo-exhibitions or historic recognitions of an artist's work.
Although they seem inviting for their images and inside, they are so big that we just leave them on the shelves when we find them. Some of these, moreover, although we're aspecting them to be valued, they're not. In fact every antiquarian book has its exact value.
In the case of art catalogs its price is given by his importance in art history terms. An example: there are lot of books about the venetian painter Paolo Veronese (1528-1588); essays, texts, studies, etc. but just a few of them are useful to understand his work and will be a must-have for a researcher.
In Veronese's case there are those written by the researcher Terisio Pignatti (for example this one, estimated at 200-300 euros), who since 70s has been carefully studied the work of this painter.
Indeed, the most valued art books are usually the ones written by eminent researchers of a certain artist or the ones that cover the entire corpus of his works.
So these will be the parameters to estimate a book like that, reminding that it's not determined by its weight...
My professor always use to say: "They're beautiful but nobody reads them nor take them", referring to those huge and heavy books usually realized on the occasion of solo-exhibitions or historic recognitions of an artist's work.
Although they seem inviting for their images and inside, they are so big that we just leave them on the shelves when we find them. Some of these, moreover, although we're aspecting them to be valued, they're not. In fact every antiquarian book has its exact value.
In the case of art catalogs its price is given by his importance in art history terms. An example: there are lot of books about the venetian painter Paolo Veronese (1528-1588); essays, texts, studies, etc. but just a few of them are useful to understand his work and will be a must-have for a researcher.
In Veronese's case there are those written by the researcher Terisio Pignatti (for example this one, estimated at 200-300 euros), who since 70s has been carefully studied the work of this painter.
Indeed, the most valued art books are usually the ones written by eminent researchers of a certain artist or the ones that cover the entire corpus of his works.
So these will be the parameters to estimate a book like that, reminding that it's not determined by its weight...
Nessun commento:
Posta un commento