In precedenza snobbata da storici e collezionisti, da qualche decennio la fotografia sta entrando nei negozi degli antiquari e sta diventando oggetto di recuperi storiografici. Una mia amica dice che succede perché la gente non ha più i soldi per comprare dipinti e allora sceglie la fotografia.
Forse avrà ragione, chissà, ma certe valutazioni ad esempio di Helmut Newton o Annie Leibovitz non sono esattamente abbordabili!
Emanuele Cavalli, Senza titolo, 1945-55, stampa originale alla gelatina bromuro d'argento, mm. 150x95, Galleria Arco Farnese, Roma |
Al momento mi sto interessando del panorama italiano che, monitorando bene il mercato, può essere ancora acquistato a prezzi modesti.
A spingermi in questo senso fu l'acquisto del catalogo Forme di luce. Il gruppo "La Bussola" e aspetti della fotografia italiana del Dopoguerra (a cura di I. Zannier e S. Weber, Alinari, Firenze 1997), tratto dall'omonima mostra.
Nel catalogo si analizza soprattutto la formazione del gruppo fotografico La Bussola, composto da un manipolo eterogeneo di artisti (Giuseppe Cavalli, Mario Finazzi, Ferruccio Leiss, Vincenzo Balocchi, Federico Vender, Luigi Veronesi e più tardi Fosco Maraini) che ebbe come denominatore comune la volontà di rivoluzionare la fotografia in senso antirealistico e più propriamente artistico, ispirandosi a fotografi come Man Ray, Nick Brandt o Edward Weston. La caratteristica tecnica delle loro fotografie sarà il high-key, anche chiamato tono alto, ovvero un tono bianco e quasi abbacinante.
A questo proposito si rivela fondamentale il volume 8 fotografi italiani d'oggi, stampato nel 1942 per cura dell'Istituto Italiano d'Arti Grafiche di Bergamo e ormai introvabile a cifre inferiori ai 200 euro (fortunatamente viene riprodotto per intero in questo catalogo). Il titolo è tratto dal nome originario del gruppo, che poi muterà in La Bussola.
Tra i galleristi più lungimiranti nell'individuare le tendenze artistiche si rivelò ancora una volta Carlo Cardazzo, che nel '51 ospitò il gruppo nella sua galleria veneziana Il Cavallino.
Oggi anche quel fragile invito alla mostra risulta introvabile.
Once it was snobbed by historians and collectors, but over the past decade photography has entered antiquarian shops and history of art books. A friend of mine says that it's because people don't have money to buy paintings, so they choose photography.
Maybe she's right, who knows, but some valuations for example of a Helmut Newton's or Annie Leibovitz's photos aren't quite affordable!
Currently I'm researching italian photography, which is with a little bit of attention still affordable for modest prices.
I started to interested in it thanks to a book I bought, called Forme di luce. Il gruppo "La Bussola" e aspetti della fotografia italiana del Dopoguerra (curated by I. Zannier and S. Weber, Alinari, Firenze 1997), realized on the occasion of the namesake exhibition.
In the catalogue they analyze in particular the foundation of the group La Bussola, composed by a heterogeneous assemblation of photographers (Giuseppe Cavalli, Mario Finazzi, Ferruccio Leiss, Vincenzo Balocchi, Federico Vender, Luigi Veronesi and later Fosco Maraini) that wanted to revolutionize the photography in an anti realistic way, actually more artistic. In fact they were inspired by artists like Man Ray, Nick Brandt or Edward Weston. Their technique was called high-key: basically high toned, white coloured and almost dazzling.
By the way for this topic the book 8 fotografi italiani d'oggi seems important. It was printed in 1942 by the Istituto Italiano d'Arti Grafiche in Bergamo and by now difficult to find for less then 200 euros (fortunatelly you can find it entirely reproducted in this catalogue). The title of the book was the original name of the group.
Carlo Cardazzo, the owner of the Venetian gallery Il Cavallino, was very bright and forward-looking in the choice of hosting the group in 1951: now also that fragile invitation card is very scarce.
Once it was snobbed by historians and collectors, but over the past decade photography has entered antiquarian shops and history of art books. A friend of mine says that it's because people don't have money to buy paintings, so they choose photography.
Maybe she's right, who knows, but some valuations for example of a Helmut Newton's or Annie Leibovitz's photos aren't quite affordable!
Currently I'm researching italian photography, which is with a little bit of attention still affordable for modest prices.
I started to interested in it thanks to a book I bought, called Forme di luce. Il gruppo "La Bussola" e aspetti della fotografia italiana del Dopoguerra (curated by I. Zannier and S. Weber, Alinari, Firenze 1997), realized on the occasion of the namesake exhibition.
In the catalogue they analyze in particular the foundation of the group La Bussola, composed by a heterogeneous assemblation of photographers (Giuseppe Cavalli, Mario Finazzi, Ferruccio Leiss, Vincenzo Balocchi, Federico Vender, Luigi Veronesi and later Fosco Maraini) that wanted to revolutionize the photography in an anti realistic way, actually more artistic. In fact they were inspired by artists like Man Ray, Nick Brandt or Edward Weston. Their technique was called high-key: basically high toned, white coloured and almost dazzling.
By the way for this topic the book 8 fotografi italiani d'oggi seems important. It was printed in 1942 by the Istituto Italiano d'Arti Grafiche in Bergamo and by now difficult to find for less then 200 euros (fortunatelly you can find it entirely reproducted in this catalogue). The title of the book was the original name of the group.
Carlo Cardazzo, the owner of the Venetian gallery Il Cavallino, was very bright and forward-looking in the choice of hosting the group in 1951: now also that fragile invitation card is very scarce.
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